Ezt nem is kell nagyon ecsetelni 🙂 De. Amennyiben a motorunk keverékképzésében hiba van, indítási nehézség, alapjárati problémák, gázvételi hibák, akkor lehetséges, hogy a karburátorban, befecskendezőkben van elkoszolódás. Amíg veterán karburátoros motorunk van (várom szeretettel) addig egy téli állás után a legkisebb fúvókák fognak eldugulni leghamarabb.
A tulajdonos egyből észreveszi, hogy nincs alapjárat, és már viszi is a szervizbe, ahol 1. Nem hajtják el azonnal a veterán motorjával, 2. Értenek még hozzá. Már sajnos egyre ritkább. 3. Nem másfél év múlva kap időpontot. 4. Megbízik a szervizben! Én magam is veteránnal járok, sok darab került ki már a műhelyből elégedettséggel.
Mondhatom, hogy ha van szakterület, ami a profilomba illik, vagy jobban rááll a kezem, akkor ez az. A fül és az érzés művészete…volt ez anno nekem is. Mára teret nyert nálam a kipufogógáz elemző. Minden esetben mérési jegyzőkönyvet kap aki betér. Ez jó a tulajdonosnak, de segítség nekem, hogy legközelebb ha jön, mar van egy korább adat a járműről. Ez 2 üteműnél szinte elkerülhetetlen, de 4 üteműnél van nagy jelentősége. Egy nagyon enyhén áteresztő tűszelep és máris egekben a HC. A pontos beállítást nem lehet máshogy. A befecskendezőnél viszont nem alapjáraton jelentkezik a probléma. Ha az injektorfej furataiból 1, vagy 2 eldugul, akkor csak nagy terhelésen fog elszegényedni a keverék. A motoros, meg mit sem vesz észre az egészből semmit, csak ha már súlyos motorkárosodás következett be. Ilyenkor a tisztítást szinkron követi. És máris sokáig használható a motor. A karburátornak nincs konkrét munkadíja, mert nagyon sok előre nem látható tényezőtől függ. A megbontás után minden esetben egyeztetek a tulajdonossal, a javítás várható költségéről. Egy 1 hengeres karburátor tisztítás és beállítás 20 ezer Ft körül van, de egy 4 hengeres, aminek megvannak keményedve a gumijai, akár 80 ezer Ft is lehet. Ha esetleg kell cserélni valamit, akkor az plusz, nem lehet árat kalkulálni, mert ha például repedt egy szívócső, és nem érhető el csak gyári forrásból, akkor annak a költségét a nagyker határozza meg, néha elég borsosan. Sokmindenre van trükk, amit az évek alatt megtanultam és szívesen osztom meg az ügyfelekkel, de például egy lyukas szívó oldalra nincs megbízható javítás. Az elszegényedő keverék, meg nem a hosszú motorélettartam záloga.