Mindig előkerül a milyen-olajat-a-motorba kérdés? Nos, a MINDEN dugattyús motor kenésigénye ugyan olyan, függetlenül attól, hogy milyen motor. Ez nevezetesen 10 mm2 per sec. Ezt a gyártók úgy tudják elérni, hogy többfokozatú olajat terveznek. Aminek a hideg oldali viszkozitása, szivattyúzhatósága 10w 30 eseten 100 mm2/s. Ezt ugye látjuk, hogy nem megfelelő. A motor igénye továbbra is 10mm2/s.
De ugyan ennek az olajnak a melegen, 100 fokon mért viszkozitása már éppen jó 10 mm2/s. Tehát a meleg oldal jó. A hideggel kell kezdeni valamit.
Ha egy 0w 30 as olajat nézünk, akkor az 40 fokon mért viszkozitása 38mm2 per sec. Ez ugye még mindig kb 4szer több, mint amire szükségünk lenne, de meg mindig az elérhető legjobb.
Es hogy ezt miért mondom? Mert a motor élettartamának (a gyárkapun kigördüléstől az első nagy javításig dugattyú csere, csapágysor csere) a jelentős része a hidegindításból tevődik össze. Ez kb. 85% a teljes élettartamnak. Igen, nem elírás, kb. 85%. Hanem milyen viszkozitás osztályút. Az olajcsere költsége 12 ezer Ft. Ehhez jön a szűrő és az olaj. Én évek óta a svájci Midland olajat használom nagy elégedettséggel. Természetesen bármilyen olajat beszerzek kérésre. Sokaknak úgyis hitvallás kérdése, de ha kérdés merül föl, szívesen tanácsot adok kenéstechnikában.