Robogó

A robogó javítás nagyon mostoha gyerek a motor szervizekben. Senki nem vállalja. A kizárólag robogó szervizekben, bár vannak kiváló szakemberek, de kevesen vannak. A tulajdonosok, meg ha nem akarnak hónapokat várni az elkészült gépekre, akkor megpróbálkoznak a „motor szervizekben”. De nagyon kevés műhely vállalja a robogókat sajnos. Itt nálam nem ez a helyzet. Egy olcsó ingázós 50-es robogó is ugyanolyan figyelmet kap, mint egy sokmilliós Ducati. Nem meglepő, hisz én magam is szeretem az egyszerű mopedeket. Különleges műszaki megoldásaik miatt. Nem okoz fejtörést a terjedelmes burkolatok leszerelése és utána szakszerű, törés mentes visszaszerelése. Komoly probléma ez a társadalmunknak, mert munkába járni nincs jobb választás! A forgalmi dugó nem létező fogalom. A parkolási díj nem létezik. A parkolóhely keresés ismeretlen. Cserébe egy autóhoz képest elenyésző 2-3 litert fogyaszt 100 km-re. Ezzel azért hamar megtérül a vásárlás. Hisz hiába fogyaszt egy jó diesel autó 6,5 litert. A rövid távon használt autónak nagyon megugranak az üzemeltetési költségei, csak a tulajdonosok nem szeretik bevallani saját maguknak. Egy jó 4 ütemű robogónál nincs jobb megoldás. A burkolatot úgy tervezték, hogy igazán jól védjen az időjárástól és egy jó motoroskabáttal kora tavasztól késő őszig boldogan lehet bejárni az agglomerációból. Tévedés, hogy órákat kell beöltözni. 

 A javítása a robogóknak nem ördöngösség. A leggyakoribb a meghajtó ékszíj és a görgők kopása miatti karbantartás. Ilyenkor ki kell pucolni a szennyeződést a variátor fedélből. Anélkül, hogy a hajtások elméletébe nagyon belemennék, muszáj megismernünk a két alapvető típust: Az alakkal záró(pl. fogaskerék, csapos lánc, görgős lánc) és az erővel záró hajtást (pl. ékszíj, dörzs kerék) Ez utóbbi hatásfoka kb. 92% ami azt jelenti, hogy az energia 8%-a hővé alakul a súrlódás miatt, és mivel ilyen nagy a súrlódás rengeteg kopadék keletkezik. Ennek tisztítása fontos. A nagy mennyiségű hőt is el kell vezetni, de erről a gyártók gondoskodnak, nekünk csak karban kell tartani. A fokozatmentes váltó sajátossága, hogy a görgők súlya és a kontraszt rugó állandója egy aránypárban legyen. Ha valaki otthon áll neki esetleges módon kicserélni, akkor nem gondolná, hogy egy két gramm a görgőn jelentős változást hoz. És szakértelem nélkül sajnos a rossz irányba. Ahogy fent megbeszéltük a hatásfokot, itt meg kell jegyezni, hogy az átvinni kívánt erő 9 szeresével kell egymáshoz szorítani a felületeket. Ezt az erőt a kontraszt rugó állítja elő, ennek az erejét győzzük le a görgők súlyával. Tehát egy relatív lágy rugó egy könnyű görgővel nem fogja kellően átvinni a nyomatékot, nagy lesz a slip-je, a robogónk teljesítményt veszít. De egy relatív nagy állandójú, erős rugó nehéz görgőt kíván, így meg az amúgy is rossz hatásfokot tovább rontjuk és a robogónk szintén teljesítményt veszít. Ez nem tuning. Itt nincs jobb, erősebb beállítás. Itt egy jó beállítás van és bármely irányban eltérünk csak rontjuk. A tuning nem itt kezdődik. Tuningoltam már sok 2 ütemű és 4 ütemű motort, egy robogóból is kilehet hozni szép eredményeket, a saját kis robogóm 18,5 lóerős keréken mérve. Mégis azt mondom, hogy ez a műfaj az olcsón, gondtalanul motorozásról szól. De hozzám betérve jó kezekben van minden robogó.